Happy Ellis

Wat merkt jouw omgeving ervan dat je met HeartMath werkt?

10 mei 202 - Ellis Samsom

Deze vraag kreeg ik onlangs, en het is een mooie insteek om toe te lichten wat HeartMath voor je kan betekenen. Hierbij een beschrijving wat mensen aan mij merken, wat er veranderd is bij mij sinds ik met HeartMath werk, en wat ik er zelf van merk.

Stressbestendiger en veerkrachtiger

Om te beginnen ben ik beduidend veerkrachtiger en stressbestendiger geworden. Dat vergt enige verduidelijking. Sinds een kleine drie jaar werk ik nu met de HeartMath methode. Belangrijk hierbij is dat je regelmatig blijft oefenen met de technieken. Het is hierbij hetzelfde als met sporten: je moet je spieren en je uithoudingsvermogen wel blijven trainen. Ik start dan ook mijn dag zo goed als altijd met een HeartMath oefening. Daarmee laad je als het ware je interne batterij op. Hierbij geldt: hoe voller de batterij, hoe groter je veerkracht om op onverwachte en stressvolle situaties te reageren. Dit heeft tot gevolg dat ik makkelijker mijn hoofd koel kan houden op stressvolle momenten. Daar hoef ik op dat moment niets voor te doen, dat gaat gewoon vanzelf, omdat mijn interne batterij goed opgeladen is. Ik begin dit de laatste tijd steeds duidelijker te merken. Zo kwam ik onlangs op de dag van mijn vertrek naar Kreta er achter dat de pincode van mijn creditcard niet meer werkte, terwijl ik die nodig had voor de autohuur (lVakantiestress? HeartMath helpt!). Maar ik merkte het ook onlangs tijdens mijn werk. Ik moest werken onder flinke druk om een deadline te halen. Ik voelde de druk wel, maar ik liet mij er niet door opjagen. Vervolgens ging er nog van alles mis, en was ik ineens een belangrijk document kwijtgeraakt. Dit zou er eerder gegarandeerd voor gezorgd hebben dat ik kortsluiting in mijn hoofd zou krijgen, ik absoluut niet meer helder zou kunnen denken en in compleet paniek zou schieten. Nu kon ik rustig naar de ICT afdeling lopen en om hulp vragen. Die ik ook direct kreeg, en uiteindelijk konden we het document weer terughalen. Zo is het de hele ochtend een beetje doorgegaan, en uiteindelijk raakte ik wel een beetje gefrustreerd maar uiteindelijk is alles netjes op zijn pootjes terechtgekomen.

Wat mijn omgeving hiervan gemerkt heeft? Mijn man was echt verbaasd over hoe rustig ik bleef met het gedoe met de creditcard. Hierdoor kreeg hij niet het gevoel dat hij iets moest oplossen en voelde hij geen extra druk. Voor mijn collega’s was het uiteraard ook een stuk aangenamer dat ik rustig om hulp kwam vragen in plaats van in heftige paniek aan hun bureau te staan, waarmee je toch altijd een deel van je stress op de ander overbrengt. Mijn collega’s en mijn man bleven hier dus van verschoond. En wat ik er zelf van gemerkt heb? In de eerste plaats door niet in de stress te schieten, bleef ik toegang houden tot mijn denkende brein en kwam ik makkelijker op creatieve oplossingen en ideeën. Daarnaast heeft het mij veel minder energie gekost. Dus daarmee loopt je interne veerkrachtbatterij ook nog eens minder snel leeg.

Je kunt de HeartMath technieken echter ook in het moment zelf toepassen. Ik doe dat bijvoorbeeld voordat ik een ingewikkelde klus moet klaren door een korte HeartMath oefening toe te passen om mijzelf coherent te maken. Hierdoor maak ik mijn hoofd leeg, verbetert mijn concentratie en focus, en kan ik helderder en creatiever denken. Dat helpt mij enorm bij het schrijven van stukken. Ook in situatie waarin ik stress ervaar, kan ik door het kort toepassen van een HeartMath techniek terugschakelen en uit de stress-valkuil blijven. Dat is ook het voordeel van de HeartMath technieken, je kunt ze op elk moment toepassen zonder dat een ander hier iets van hoeft te merken.

En je kunt de technieken ook toepassen om terug te schakelen na een stressvolle gebeurtenis. We kunnen in ons leven nu eenmaal niet vermijden dat we in stressvolle situaties terecht komen. Dat geeft ook niet, het hoort bij het leven. En in sommige gevallen ook nog expliciet bij je beroep. Denk aan politie, brandweer, artsen en hulpverleners. Dan is het heel prettig om na een stressvolle situatie weten hoe je kunt afschalen naar een minder stressvol niveau. Door het toepassen hiervan breng je je zenuwstelsel tot rust, waardoor je veel sneller weer op het (basis)niveau van voor de situatie terugkomt. Dit is zeker in beroepen waar je veel met stress te maken hebt, extra belangrijk. Ik heb daar (gelukkig) voor mijzelf niet een goed voorbeeld van. Maar je kunt  je vast voorstellen dat het prettig is dat als jij bij de huisarts komt die net terug is van een noodgeval, dat deze niet meer de stress van het noodgeval bij zich draagt. Of dat het goed is dat een politie agent die net terug van een situatie van huiselijk geweld, niet met de stress hiervan nog in het lijf naar de volgende oproep door moet.

Rustiger en ontspanner

Dit is wat ik letterlijk van collega’s terug gehoord heb, ik ben rustiger en ontspannener ben dan voorheen. Dat is een natuurlijk gevolg van bovenstaande. Vandaag had ik hier ook een voorbeeld van. Aan het eind van de ochtend toen mijn mandje best vol zat, kwam een collega met een vraag waar ik niet meer aan kon voldoen. Ik denk dat ik vroeger echt behoorlijk heftig gereageerd zou kunnen hebben. Nu kon in ik in alle rust zeggen, dat mogelijk aan mij te zien was dat ik even kortsluiting had in mijn hoofd, omdat het mij allemaal een beetje veel werd. Daarna kon ik rustig aangeven dat ik het gewoon niet ging redden om aan het verzoek te voldoen. De grotere veerkracht helpt ook bij het aangeven van mijn grenzen op een manier die voor beide partijen (hoewel misschien niet helemaal bevredigend) niet op een onplezierige manier gebracht wordt. 

Dapperder, steviger in mijn schoenen

Ik merk aan mijzelf dat ik dapperder ben geworden. Daarmee bedoel ik dat ik meer dingen aanga waarbij ik flink uit mijn comfortzone moet stappen, zonder dat het mij heel veel energie kost. Ik voel mij door mijn vergrote veerkracht in de basis zekerder en steviger in mijn schoenen staan, maar ook door het voorafgaand toepassen van een van de HeartMath technieken. Hoewel de spanning blijft gaat het mij wel makkelijker af, zonder dat ik er ook helemaal op leegloop. Sterker nog, ik voel mij er vaak juist energieker door worden.

Fitter, energieker en vrolijker

Het is natuurlijk een logisch gevolg dat als stress beter de baas kunt, je batterij voller blijft en je minder uitgeput raakt, dat je je daardoor fysiek ook beter voelt. Daarnaast slaap je ook beter als je beter met stress om kunt gaan. Dit bij elkaar maakt dat ik mij echt fitter voel, en daardoor energieker en vrolijker ben.

Betere communicatie, samenwerking en wisselwerking met je omgeving

Dit alles heeft natuurlijk ook een wisselwerking met je omgeving, en leidt tot betere communicatie en samenwerking. Iedereen kent het gevoel wel dat de sombere stemming of de stress van en ander soms direct op jou kan overslaan. Dat geldt andersom ook als iemand goed in zijn vel zit en vrolijk is, heeft dat ook direct effect op je omgeving. Ik merk dat duidelijk in mijn omgeving.

Lang verhaal…

Dit is een wat uitgebreider antwoord dan wat ik aan de vraagsteller gaf, maar dit geeft wel een mooi inzicht in de voordelen van HeartMath, hoewel dit nog lang niet uitputtend is. Ik ben in ieder geval ontzettend blij dat ik hier 3 jaar geleden mee in aanraking ben gekomen. Ik heb toen het programma ‘Ontdek de kracht van hartcoherentie’ gevolgd, bestaande uit 7 sessies waarin je zowel waarin je de wetenschappelijk onderbouwde en bewezen HeartMath technieken leert, maar waarin je ook inzicht krijgt in de fysiologie van stress en je gaat oefenen met de biofeedbackapparatuur waardoor je je bewuster wordt van jouw eigen stresspatronen. Ik vind het dan ook echt heel fijn om als coach en trainer mensen hiermee kennis te laten maken en hiermee te leren omgaan.

Ellis Samsom, 10 mei 2024